ראייה ירודה- כאשר יש צורך בהגדלת הכתב

ראייה ירודה


אנחנו רוצים להכיר לך את אורן. אנחנו מאמינים שגם אם לא הכרת אותו אישית, הסיפור שלו יישמע לך מוכר.

אורן הוא ילד חברותי, פעלתן וסקרן בן 7 שאוהב לצחוק, לטייל עם הכלב ולשחק בגינה. 
כשאורן עלה לכיתה א´ ההורים שלו היו בטוחים שהוא יקרא בקלות, כמו אחותו הגדולה ממנו בשנתיים.
אך ככל שעברו הימים, קודם המורה, ואחר כך ההורים שמו לב שאורן מתקשה בקריאה והקריאה שלו מאוד איטית. לפעמים הוא מקרב את הדף לעיניים, או נעזר באצבע כדי לא לאבד את המקום. הוא גם התחיל לדבר על כאבי ראש, עייפות ועל כך שהדף "עושה לא נעים בעיניים".

היכולת לקרוא בצורה תקינה, לא תלויה רק בחדות הראיה הנמדדת בלוח לרחוק. היא תלויה ביכולת לראות היטב את האותיות וסימני הניקוד שלהן.

ילדים יכולים להתקשות בזיהוי ניקוד, להתלונן על כאבי ראש או עיניים וכו´. נראה אותם גם נוטים לקרב את הדף לעיניים בזמן הקריאה. הסיבה היא, שכך הכתב נראה להם גדול יותר, פחות צפוף וכך גם קל להם יותר להתעלם משאר הטקסט המסיח. זאת הסיבה להמלצה לילדים האלה על הגדלת גודל הכתב וריווח השורות. בנוסף, בכיתה ימליצו להם לשבת קרוב ללוח.

בשלב הזה חשוב להדגיש: אנחנו לא טוענים שלילדים הסובלים מקשיי קריאה יש אך ורק בעיית ראייה נסתרת. ילדים אלה נוטים לסבול משלל קשיים נוספים כמו קושי להבחין בין ימין לשמאל, קושי בזיכרון עבודה, קושי בתפקודים ניהוליים, מודעות פונולוגית לקויה, קשיים רגשיים וכו´. 


Alabdulkader B, Leat SJ. Reading in children with low vision [Lectura en niños con baja visión]. J Optom. 2010;3(2):68–73.

Lovie-Kitchin J.E., Woo G.C.  Effect of magnification and field of view on reading speed using a CCTV. Ophthalmic Physiol Opt. 1988; 8:139–145

Lueck A.H., Bailey I.L., Greer R., Dornbusch H. Magnification needs of students with low vision. In: Stuen C., Arditi A., Horowitz Lang M.A., Rosenthal B., Seidman K., editors. Vision rehabilitation in the 21st century. Swets & Zeitlinger; Downington, PA: 2000. pp. 311–313

חזרה