כיצד עזרנו למעיין להתחיל לקרוא 6/6

מעיין, ילד חכם מאד ורגיש בן 8 הלומד בכיתה ב´, הגיע אלינו לאחר תסכול מצטבר בנושא הקריאה. מעיין עבר מספר בדיקות ראייה וכולן אישרו, ובצדק, שאין לו שום בעיה בעיניים. מעיין ידע היטב את האותיות ואת הניקוד. אך פעולת הקריאה עצמה עייפה אותו מאוד. המצב הגיע לידי כך, שכשהוא היה רואה טקסטים ארוכים הוא היה מסרב לנסות אפילו להתחיל, במיוחד אם הכתב היה נראה לו צפוף וקטן.

כל הבדיקות תקינות
מעיין עבר אבחונים רבים, והמצב היה מבלבל: הוא התקשה לקרוא, ונטה לאבד את המקום בדף ולנחש את סוף המילה. הקריאה שלו הייתה איטית ומתחת לקצב המצופה מבני גילו. מעיין ניסה לשפר את הקריאה בעזרת מורה פרטית להוראה מתקנת. אך גם במהלך השיעור הפרטי, הוא הרגיש שהוא מתאמץ מאוד, ולאחר קריאה של מספר מילים היה מתעייף מדי ומבקש לנוח. למרבה התסכול, לאחר מספר חודשים לא הושגה ההתקדמות שלה כולם ציפו.

מה הקשר בין הפרעות קשב לראייה?

לפני שמעיין הגיע אלינו, הוא הספיק כאמור לעבור כבר מספר בדיקות ראייה ושמיעה, שאישרו שהעיניים שלו תקינות לחלוטין ואין לו שום בעיית ראייה או שמיעה. האמא, כמובן, שמחה מאוד שכל הבדיקות תקינות ושמחה גם לשמוע שהילד יודע לקרוא. אך עדיין היה ברור לה שיש סיבה שמונעת ממנו לתרגל את הקריאה.

בבדיקה שערכנו למעיין אצלנו בקליניקה התברר שיש לו קושי בקשב הראייתי: המשמעות היא, שאצל מעיין המידע שעובר מהעין למוח ("מסלול הקריאה") מציף אותו, ולכן מרגיש לו "יותר מדי". לכן הוא מתקשה להתמקד אך ורק במילה שאותה הוא צריך לקרוא; העיניים שלו זזות במהירות וללא דיוק לאורך ולרוחב הדף, הוא מחליף אותיות, ממציא מילים ומאבד את המקום בדף לעתים קרובות.

לקרא את כל הדף, ולהבין!
מיד לאחר שסיימנו את הבדיקה הממוחשבת נתנו למעיין לנסות לקרוא, הפעם בעזרת משקפי ההדגמה עם העדשות שלנו. השיפור היה מיידי! זאת הייתה הפעם הראשונה שהוא ואמו יכלו להתרשם כיצד הוא יכול לקרוא נהדר וללא עייפות. השיא היה שכשביקשנו ממנו להפסיק לקרוא והוא התעקש להמשיך ולקרא עוד! בשלב הבא התאמנו לו משקפי קריאה אישיים שאותם הוא לקח איתו הביתה. כעבור ארבעה חודשים קיימנו עם האם שיחת מעקב והיא סיפרה לנו שהוא כבר ביקש לקרוא "ספר של גדולים". המורה בכיתה מבקשת שירכיב את המשקפיים "כדי שישמע אותה יותר טוב" והציונים במגמת שיפור.

ההצלחה הזו לא מקרית ומהבחינה הזאת מעיין אינו יוצא דופן. הסיבה היא שככל שמסייעים לילד בגיל מוקדם יותר, כך הוא יותר מוכן לקבל עזרה בקריאה, והפער שהוא צריך להשלים קטן יותר. כמו במקרים רבים אחרים, ככל שמחכים וככל שדוחים את הטיפול בבעיה, היא לא נעלמת אלא רק מחמירה והופכת לקשה יותר לטיפול.

בעוד מספר חודשים מעיין יסיים את כיתה ב´. בניגוד לשנה שעברה הפעם סיום השנה לא ילווה באכזבה ובחרדה לקראת השנה הבאה, אלא בתקווה חדשה ואנרגיות חדשות.
חזרה